Przeglądaj mapę
logoutZaloguj/Zarejestruj

Wiadukt kolejowy (1897-1915) (BIAŁYSTOK)

Wiadukt kolejowy (1897-1915)"Żelazny most", który został zbudowany w czasie zaboru rosyjskiego w 1897 roku, był wówczas wygodną przeprawą przez tory od  strony Warszawy. Korzystał z tego głównie tramwaj konny, który woził pasażerów z dworca kolejowego do miasta przez ulicę Nowoszosejną (Dąbrowskiego). Ten ciekawy, zgrabnie wygięty w łuk wiadukt służył białostoczanom do czasu, gdy podczas I wojny światowej miasto zajęły niemieckie oddziały.Wiadukt kolejowy (1897-1915) Wycofujące się wówczas wojska rosyjskie, w nocy z 12 na 13 sierpnia 1915 roku wysadziły ten ważny obiekt strategiczny, pozostawiając uwiecznione na niemieckich pocztówkach jego resztki . Dzisiaj idąc wiaduktem H. Dąbrowskiego możemy zobaczyć jeden z murowanych przyczółków tego mostu,Wiadukt kolejowy (1897-1915) który oglądany z bliska ukazuje jego solidnie wykonane podstawy z granitowych ciosów.

Zdjęcia

Wiadukt kolejowy (1897-1915)
Wiadukt kolejowy (1897-1915)©fot. Grzegorz Kossakowski
Wiadukt kolejowy (1897-1915)
Wiadukt kolejowy (1897-1915)©fot. Grzegorz Kossakowski
Wiadukt kolejowy (1897-1915)
Wiadukt kolejowy (1897-1915)©fot. Grzegorz Kossakowski
Wiadukt kolejowy (1897-1915)
Wiadukt kolejowy (1897-1915)©fot. Grzegorz Kossakowski

Zdjęcia archiwalne

do roku 1918
Wiadukt kolejowy (1897-1915)
Most nad torami na ulicy Nowoszosejnej (biegnącej w pobliżu obecnej ul. J.H. Dabrowskiego). Widoczny tramwaj konny (tzw konka) był bardzo popularnym i wygodnym wówczas środkiem lokomocji. Pocztówka ze zbiorów J. Murawiejskiego.©umieścił: Grzegorz Kossakowski
Wiadukt kolejowy (1897-1915)
Wysadzony most przez wycofujące się wojska rosyjskie 13.08.1915 roku. Pocztówka ze zbiorów J. Murawiejskiego.©umieścił: Grzegorz Kossakowski